اين وبلاگ نظريه سيستم ها دانشكده علوم رياضي دانشگاه صنعتي شريف است. رياضيات پيچيدگي هاي علوم زيادي را از جمله مكانيك و الكترونيك حل كرده است. اكنون اميد مي رود كه رياضيات بتواند افسار گسيختگي علوم انساني چون جامعه شناسي، قانون گذاري، و سياست را مهار كند.
منطق بازي ها (مبتني بر نظريه بازي ها)؛ منطق تكليف، و منطق شناختي
نمونه هايي از ابزارها رياضي هستند كه مي توانند در توصيف و درستيابي
سيستم هاي چند عاملي (اجتماعي) نقش بازي كنند. در درس نظريه سيستم ها، براي عامل چهار ويژگي: آگاهي، رقابت، ائتلاف و تعهد را در نظر مي گيريم. هر عامل با توجه به اين ويژگي ها سعي بر رفع نيازهاي خود دارد.
اقليدس رياضيات (خواص و روابط) اشيا ساكن را صورت­بندي كرد، نيوتن رياضيات اشيا متحرك، و حالا بشر مي خواهد رياضيات اشيا هوشمند را صورت­بندي كند.



۱۳۸۸ دی ۲۹, سه‌شنبه

شبیه ساز تکامل

با یک استخر از موجودات ساده که ناتوانی هایی در حرکت دارند آغاز می کنیم. این موجودات در استخر حرکت می کنند غذا می خورند وجفت گیری می کنند. امکان جهش ژنتیکی برای فرزندان آنها هست که می تواند فرزندی تواناتر یا ناتوان تر به دنیا آید. موجوداتی که ناتوانی بیشتری در حرکت دارند کمتر غذا می خورند وکمتر تولید مثل می کنند و کم کم حذف می شوند. کامپیوتر خود را برای یک روز به این شبیه ساز اختصاص دهید و نتیجه را ببینید که در اثر جهشهای تصادفی ژنتیکی و اصل بقای تواناتر, چه نسلی به وجود می آید.


دانلود نرم افزار

دانلود راهنمای فارسی


براي موضوعات مرتبط، واژه هاي كليدي زير را جستجو كنيد. ببينيد كه علوم كامپيوتر (شبيه سازي و درستيابي صوري) چه كمكي مي تواند به علوم ديگر بكند

evolutionary economics

evolutionary game theory


۴ نظر:

Arash Khosravi گفت...

فوق العاده است !!
سورس این برنامه موجوده ؟ می‌شود از جایی دانلود کرد؟

ا گفت...

من دنبال سورس برنامه نگشتم. ولي ارك پيدا كردي به من هم بگو. اين روش تكاملي را مي توان در بررسي مسائل دراز مدت اقتصادي و اجتماعي بكار گرفت.

Sohail S. گفت...

شبیه این کار برادر ما است:
Evolving virtual creatures
http://dendrin.com/sina/

ا گفت...

ُسهیل جان, خیلی ممنون برای لینک