اين وبلاگ نظريه سيستم ها دانشكده علوم رياضي دانشگاه صنعتي شريف است. رياضيات پيچيدگي هاي علوم زيادي را از جمله مكانيك و الكترونيك حل كرده است. اكنون اميد مي رود كه رياضيات بتواند افسار گسيختگي علوم انساني چون جامعه شناسي، قانون گذاري، و سياست را مهار كند.
منطق بازي ها (مبتني بر نظريه بازي ها)؛ منطق تكليف، و منطق شناختي
نمونه هايي از ابزارها رياضي هستند كه مي توانند در توصيف و درستيابي
سيستم هاي چند عاملي (اجتماعي) نقش بازي كنند. در درس نظريه سيستم ها، براي عامل چهار ويژگي: آگاهي، رقابت، ائتلاف و تعهد را در نظر مي گيريم. هر عامل با توجه به اين ويژگي ها سعي بر رفع نيازهاي خود دارد.
اقليدس رياضيات (خواص و روابط) اشيا ساكن را صورت­بندي كرد، نيوتن رياضيات اشيا متحرك، و حالا بشر مي خواهد رياضيات اشيا هوشمند را صورت­بندي كند.



۱۳۸۸ شهریور ۳۰, دوشنبه

يك فيلم

سي ويك سال قبل، يك رهبر مذهبي به نام جيم جونز بزرگترين خودكشي دسته جمعي دنيا را رقم زد. او و پيروان مسخ شده اش كه حدود هزار نفر بودند با نوشيدن زهر (يك كار غير منطقي، ما هم كه مي خواهيم مدلسازي منطقي كنيم!) دنيا را ترك گفتند. فيلم مستندي در اين زمينه وجود دارد كه در جلسه اول (4 مهر 88) قصد دارم قسمتي از آن را نمايش دهم و در مورد آن صحبت كنم. همانطور كه در برنامه درسي گفته شده است. قصد داريم با در نظر گرفتن ويژگي هايي چون آگاهي، رقابت، ائتلاف، تعهد و همزماني براي عامل ها، سيستم هاي اجتماعي را مورد تحليل قرار دهيم. با ديدن فيلم به عنوان اولين تمرين كلاسي، به پرسش هاي همانند زير پاسخ دهيد
  1. جيم جونز چگونه آگاهي را در سيستم اجتماعي پيروان خود توزيع كرده بود كه آنها را مي توانست كنترل كند؟
  2. جيم جونر چه تعهداتي براي پيروان خود قرار داده بود كه نتيجه آن خودكشي دست جمعي آنها شد؟
  3. ...
آدرس هاي زير را از اينترنت براي دانلود فيلم پيدا كردم (ولي خودم فيلم را از اين آدرسها دانلود نكردم، اگر آدرسها اشتباهي بود لطفا به من اطلاع بدهيد)



۱۳۸۸ شهریور ۲۳, دوشنبه

دانشجو نه، همكار

درس نظريه سيستم ها درسي متفاوت است. آنچه نيوتن را به يك دانشمند بزرگ تبديل كرد، پي بردن او به افتدن سيب از درخت به زمين نبود، اين را هر آدمي مي­ دانست، بلكه صورتبندي تعدادي قوانيني ساده بود كه به كمك آن قوانين ساده مي­ توان اتفاقات پيچيده حركت اشيا را تحليل كرد. شايد قبل از نيوتن هيچ كس نمي­ توانست باور كند روزي به كمك تعدادي متناهي قوانين ساده و حساب ديفرانسيل بتوان به ماه سفر كرد. امروز نيز كسي نمي­ تواند باور كند كه بتوان تعدادي متناهي قوانين ساده صورتبندي كرد كه به كمك آنها اتفاقات پيچيده اجتماعي، سياسي، حقوقي، اقتصادي و ... را تحليل كنيم. درس نظريه سيستم­ها به آغاز و روزنه­ اي كوچك براي پيدا كردن اين تعداد قوانين ساده مي­ انديشد كه به همراه منطق و روش­هاي صوري و ابزارهاي كامپيوتري بتوان سيستم­هاي پيچيده اجتماعي را تحليل كرد.

دوستاني كه اين درس را مي گيرند دانشجوي درس محسوب نمي شوند بلكه همكار من و بقيه دوستان خواهند بود. همكاري كه بيشترين فايده براي سيستم اجتماعي كلاس داشته باشد نمره بيشتري هم دريافت مي كند. محاسبه نمره به صورت زير خواهد بود.

1- 20% تمرين. در هر جلسه تمرين داده خواهد شد.
2- 20% پروژه كلاسي.
3. 60% آزمون پايان ترم.

پروتكل انتخاباتي

در يك كشور مردم­سالار، 49% از گروه نوگراي اجتماعي و 51% از گروه سنتي هستند. در انتخابات، هر فرد تنها به كانديدايي راي مي ­دهد كه از گروه خود او باشد. به اين ترتيب، با توجه به اينكه گروه سنتي در اكثريت است، همواره رييس­ جمهور از گروه سنتي خواهد بود. فعالان سياسي گروه نوگرا به اين موضوع معترض هستند و گزاره زير را معادل مردم­سالاري مي­ دانند كه

اگرt درصد يك جامعه از يك گروه باشند، در يك جامعه مردم­سالار گشوده انديش در هر صد دوره t بار رييس­ جمهور بايد از اعضاي اين گروه باشد.

آيا مي ­توانيد پروتكلي انتخاباتي طراحي كنيد كه گزاره بالا را برآورده سازد.

۱۳۸۸ شهریور ۱۰, سه‌شنبه

برنامه درس نظريه سيستمها

برنامه درس نظريه سيستمها براي نيمسال پاييز 88 را از اينجا دانلود كنيد

برنامه