آقاي A با سرعت قانوني در حال رانندگي است كه متوجه ميشود ترمز ماشين كار نميكند. در مقابل او دو مسير وجود دارد. يك مسير بسته است و به ديواري بتني ختم ميشود كه برخورد اتومبيل با ديوار بتني با سرعت قانوني به مرگ راننده منجر ميشود. يك مسير ديگر باز است اما دختري 5 ساله در وسط مسير دارد عروسكش را كه از دستش افتاده است بر ميدارد، و اگر راننده با او تصادف كند شركت بيمه ديه دختر را پرداخت خواهد كرد. راننده چه بايد بكند.
اين وبلاگ نظريه سيستم ها دانشكده علوم رياضي دانشگاه صنعتي شريف است. رياضيات پيچيدگي هاي علوم زيادي را از جمله مكانيك و الكترونيك حل كرده است. اكنون اميد مي رود كه رياضيات بتواند افسار گسيختگي علوم انساني چون جامعه شناسي، قانون گذاري، و سياست را مهار كند. منطق بازي ها (مبتني بر نظريه بازي ها)؛ منطق تكليف، و منطق شناختي نمونه هايي از ابزارها رياضي هستند كه مي توانند در توصيف و درستيابي سيستم هاي چند عاملي (اجتماعي) نقش بازي كنند. در درس نظريه سيستم ها، براي عامل چهار ويژگي: آگاهي، رقابت، ائتلاف و تعهد را در نظر مي گيريم. هر عامل با توجه به اين ويژگي ها سعي بر رفع نيازهاي خود دارد.اقليدس رياضيات (خواص و روابط) اشيا ساكن را صورتبندي كرد، نيوتن رياضيات اشيا متحرك، و حالا بشر مي خواهد رياضيات اشيا هوشمند را صورتبندي كند.
۱۳۸۸ اردیبهشت ۱, سهشنبه
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
۱ نظر:
If I were the driver, regardless of caring about other people's health, I would have chosen the second road, no one is more important than me, isn't it? :-D
ارسال یک نظر