اين وبلاگ نظريه سيستم ها دانشكده علوم رياضي دانشگاه صنعتي شريف است. رياضيات پيچيدگي هاي علوم زيادي را از جمله مكانيك و الكترونيك حل كرده است. اكنون اميد مي رود كه رياضيات بتواند افسار گسيختگي علوم انساني چون جامعه شناسي، قانون گذاري، و سياست را مهار كند.
منطق بازي ها (مبتني بر نظريه بازي ها)؛ منطق تكليف، و منطق شناختي
نمونه هايي از ابزارها رياضي هستند كه مي توانند در توصيف و درستيابي
سيستم هاي چند عاملي (اجتماعي) نقش بازي كنند. در درس نظريه سيستم ها، براي عامل چهار ويژگي: آگاهي، رقابت، ائتلاف و تعهد را در نظر مي گيريم. هر عامل با توجه به اين ويژگي ها سعي بر رفع نيازهاي خود دارد.
اقليدس رياضيات (خواص و روابط) اشيا ساكن را صورت­بندي كرد، نيوتن رياضيات اشيا متحرك، و حالا بشر مي خواهد رياضيات اشيا هوشمند را صورت­بندي كند.



۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

افزونه اجتماعی در برابر برخورداری اجتماعی.




در چند پست گذشته از مفهومی سخن گفتم، به نام "برخورداری اجتماعی" که عبارت بود از میزانی از رضایتمندی که یک فرد در صورت پیوستن به یک گروه بدست می آورد. گفته شد که اگر این میزان نامثبت باشد فرد گروه را ترک می کند.

در این پست می خواهم افزونه اجتماعی را در برابر برخورداری اجتماعی تعریف کنم. می دانیم ترکیه سالهاست که متقاضی پیوستن به اتحادیه اروپا است، اما اتحادیه اروپا به سرعت به او خوشامد نگفته است. در واقع، یکی از پرسشهایی که اعضای کنونی اتحادیه می پرسند آن است که "پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا چه افزوده ای برای بقیه اعضا خواهد داشت؟"
پس افزونه اجتماعی یک فرد را اینگونه تعریف می کنیم که "میزان آورده یک فرد در صورت پیوستن او به گروه را افزونه اجتماعی آن فرد می نامیم".

اگر فردی (قومی، کشوری) افزونه اجتماعی نامثبت داشته باشد، بدیهی است که از بودن او (پیوستن او) در (به) گروه استقبال نمی شود. در واقع شما وقتی می خواهید به یک گروه بپیوندید اول بررسی می کنید که آیا "برخورداری تان" بیشتر می شود؟ اما برای پذیرفته شدن باید به این پرسش پاسخ دهید که "افزونه تان" به گروه چقدر خواهد بود.

در زندگی دو نفره یک زن و مرد نیز (به عنوان یک گروه کوچک)، همین موضوع برقرار است. 1- هر فرد چه میزان از این همراهی "برخوردار" خواهد بود، 2- هر فرد چه "افزوده" ای با خود خواهد آورد.

هر چقدر "افزوده ای اجتماعی" که شما نسبت به بقیه اعضای گروه فراهم می آورید بیشتر باشد، و "برخورداری اجتماعی تان" نسبت به بقیه کمتر باشد (البته نامثبت نباشد، چون در آن صورت گروه را ترک می کنید) می توانید خودرای و مستبدتر باشید (به اصطلاح نازتان خریدار دارد). در آینده می کوشم تعریفی (ناقص) از "عدالت اجتماعی" بر اساس این دو مفهوم "برخورداری اجتماعی" و "افزونه اجتماعی" ارائه دهم، و با این موضوع که "عدالت اجتماعی" باید همسان با مفهوم "برابری" لحاظ شود مخالفت نشان دهم.

هیچ نظری موجود نیست: