اين وبلاگ نظريه سيستم ها دانشكده علوم رياضي دانشگاه صنعتي شريف است. رياضيات پيچيدگي هاي علوم زيادي را از جمله مكانيك و الكترونيك حل كرده است. اكنون اميد مي رود كه رياضيات بتواند افسار گسيختگي علوم انساني چون جامعه شناسي، قانون گذاري، و سياست را مهار كند.
منطق بازي ها (مبتني بر نظريه بازي ها)؛ منطق تكليف، و منطق شناختي
نمونه هايي از ابزارها رياضي هستند كه مي توانند در توصيف و درستيابي
سيستم هاي چند عاملي (اجتماعي) نقش بازي كنند. در درس نظريه سيستم ها، براي عامل چهار ويژگي: آگاهي، رقابت، ائتلاف و تعهد را در نظر مي گيريم. هر عامل با توجه به اين ويژگي ها سعي بر رفع نيازهاي خود دارد.
اقليدس رياضيات (خواص و روابط) اشيا ساكن را صورت­بندي كرد، نيوتن رياضيات اشيا متحرك، و حالا بشر مي خواهد رياضيات اشيا هوشمند را صورت­بندي كند.



۱۳۹۱ دی ۱۸, دوشنبه

پاتوق اجتماعی



پاتوق جایی است که آدم هایی ، که در جستجوی فرد مناسبی برای هدف معینی (تجارت، ازدواج، هم اندیشی، درد دل، و ...) هستند، می توانند در آنجا امید به پیدا کردن آن داشته باشند. متاسفانه در ایران با ورود مدرنیته پاتوق های سنتی (چون قهوه خانه ها، روضه و ...) کم رنگ شده است و پاتوق های جدیدی جا آنها را نگرفته است و همین موضوع سبب ایجاد یک ناکارآمدی در سیستم اجتماعی ما شده است.

روضه زنانه همان نقشی را در ایران بازی می کرد (و هنوز هم کمابیش در شهرهای کوچک بازی می کند) که Bar، tavern، Disco در کشورهای اروپایی بازی می کند، یعنی پاتوقی برای آنکه بتوان به ازدواج یک زن و یک مرد رسید! 

در واقع در روضه زنانه که در خانه های (نه در مسجد) مردم برگزار می شد، دختران جوان لباسهای مهمانی اندام نمای خود را بر تن کرده، زنان دیگر آنها را ور انداز کرده و برای پسر خود می پسندیدند، و پس از آن نتیجه ورانداز را به پسر خود می گفتند و پسر دریافت صوتی را در ذهنش به دریافتی تصویری تبدیل می کرد و بعد قرار خواستگاری و ... (البته هنوز هم این کار می تواند انجام شود).

متاسفانه روضه های زنانه به دلیل حرکت به سمت مدرنیته و بزرگ شدن شهرها، کم و کمتر می شوند. برای اینکه در یک خانه روضه زنانه برگزار شود، باید مساحت خانه به اندازه کافی بزرگ باشد، اما اکنون بیشتر مردم در شهرهای بزرگ در داخل آپارتمان های کوچک زندگی می کنند. از طرف دیگر از لحاظ فرهنگی نیز رغبت به روضه رفتن در زنان امروزی کم شده است و این پاتوق سنتی اجتماعی دیگر به اندازه قبل راه گشا برای رساندن دو کبوتر عاشق به هم نیست.

از آن سو، پاتوق اجتماعی جدیدی نیز برای این موضوع توسط عرف جامعه ساخته نشده است! مدتی دانشگاه فضایی برای این موضوع شد، که دختران و پسران بتوانند با دیدار هم، گامی بسوی ازداوج بر دارند، که با سیاست های جدید وزارت علوم این امکان نیز دارد گرفته می شود و دیگر دانشگاه قرار نیست پاتوق اجتماعی برای ازدواج باشد (کلاس های ریاضی عمومی تفکیک جنسیتی شده اند)

از سویی دیگر، حاکمین سیاست افزایش جمعیت را در پی گرفته اند. اما باید آنها را به یک نکته توجه داد که تولید بچه نیازمند یک پیش نیازهایی هست. برای آنکه جمعیت زیاد شود (انسانی نو تولید شود) باید یک عدد زن و یک عدد مرد نه ماه قبل به هم برسند و با یکدیگر آمیزش داشته باشند. برای اینکه این اتفاق بیفتد، آنها باید با هم آشنا شوند و تصمیم به ازدواج بگیرند. برای اینکه آنها با هم آشنا شوند باید یک پاتوق اجتماعی برای اینکار وجود داشته باشد. پاتوق قبلی دیگر کار نمی کند، یک فکری بکن حاکم عزیز!

نبود پاتوق های اجتماعی در مسائل تجارت، حرکتهای مدنی، حرکتهای علمی و ... نیز در ایران ما حس می شود و یکی از دلایل ناکارآمدی است.

هیچ نظری موجود نیست: