اين وبلاگ نظريه سيستم ها دانشكده علوم رياضي دانشگاه صنعتي شريف است. رياضيات پيچيدگي هاي علوم زيادي را از جمله مكانيك و الكترونيك حل كرده است. اكنون اميد مي رود كه رياضيات بتواند افسار گسيختگي علوم انساني چون جامعه شناسي، قانون گذاري، و سياست را مهار كند.
منطق بازي ها (مبتني بر نظريه بازي ها)؛ منطق تكليف، و منطق شناختي
نمونه هايي از ابزارها رياضي هستند كه مي توانند در توصيف و درستيابي
سيستم هاي چند عاملي (اجتماعي) نقش بازي كنند. در درس نظريه سيستم ها، براي عامل چهار ويژگي: آگاهي، رقابت، ائتلاف و تعهد را در نظر مي گيريم. هر عامل با توجه به اين ويژگي ها سعي بر رفع نيازهاي خود دارد.
اقليدس رياضيات (خواص و روابط) اشيا ساكن را صورت­بندي كرد، نيوتن رياضيات اشيا متحرك، و حالا بشر مي خواهد رياضيات اشيا هوشمند را صورت­بندي كند.



۱۳۸۸ آبان ۱۸, دوشنبه

سرنوشت را به تصادف بسپاريم؟

اگر در يك انتخابات بين دو كانديدا مردد بوديد آيا حاضريد كه سرنوشت را به تصادف بسپاريد و تاس بيندازيد. براي مثال فرض كنيد كه بين دو كانديد A و B مردد هستيد. ولي 40% به صداقت A و 60% به صداقت B اطمينان داريد. آيا حاضريد كه روي 4 كارت نام A و6 كارت نام B بنويسيد و يكي را به تصادف بيرون بكشيد و با كارتي كه در دست داريد به پاي صندوق راي برويد؟

۶ نظر:

Ehsan گفت...

6 کارت B و 4 کارت A

ا گفت...

مرسی

abbas گفت...

اگر شعار های دو کاندیدا شبیه هم باشند من b را انتخاب میکنم ولی اگر با شعار های انتخاباتی a شصت درصد موافق باشم و با شعارهای انتخاباتی b چهل درصد موافق باشم آنگاه شیوه احسان را در پیش میگیرم.

حمیده گفت...

سپردن سرنوشت به تصادف، ناداني به روش علمي است.

Arash گفت...

من فکر میکنم زمانی که به این نتیجه برسم که احتمال درستی یه چیزی، بیشتر از یه چیز دیگه‌س، به هر حال اولی رو انتخاب میکنم. بنظرم تو این مساله، اگه در صورت صادق بودن، صداقت داشتن هر دو نفر به یه اندازه باشه، یه جورایی گزینه ای رو انتخاب میکنم که امید ریاضی بهتری داره. و اون گزینه همونیه که احتمال بیشتری داره. من جایی انتخاب شانسی و مثلا با کمک کارت انجام میدم که احتمال دو تا چیز برام تقریبا مساوی باشه و ترجیح بدم این انتخاب شانسی رو به چیزی بیرون از ذهنم بسپرم، چون به نظرم ذهن خودمم تو یه همچین موقعیتی بدون استفاده از کارت یا سکه، یه انتخاب شانسی رو انجام میده، اما انگار وقتی این انتخاب از جایی بیرون از ذهنم به من میرسه، راحتترم!
در ضمن من جملهء خانوم آزادمیوه رو درست نمیفهمم و به نظرم حکمش، زیادی حکم بزرگیه در مقابله به این راحتی بیان کردنش.

Unknown گفت...

این کار که تصادفی محض نیست. بلکه بر اساس احتمالات تصمیم گیری می کنیم. این کار کاملا علمی است.